Kuvauskohteena joutsenet... eikun ruska!




Ajelin tuossa meidän isolla tiellä Pelloon päin, kun kaksi joutsenta lensi aivan minun ylitseni todella matalalla. Jos olisi ollut kamera kädessä, olisi tullut upea kuva. Ne näyttää kuin pieniltä lentokoneilta, niin valtavia ne ovat. Jatkoin matkaa eteenpäin ja huomasin, että seuraavaksi Aavasaksan suunnalta lentää kolme joutsenta minua kohti.. Sain pysäytettyä auton, mutta kunnes kamera on kädessä, hätävilkut autossa ja minä autosta ulkona, linnuista näkyi enää kolme pistettä (kuva yllä). Tyypillistä lintukuvausta minulle. Hyppäsin autoon ja ajoin kunnon levähdyspaikalla, joka oli ehkä 700 metrin päässä takanapäin ja näin kuinka Tornionjoen toisella puolella oli joutsenten kokoontumishetki. Ihan sopuinen sukukokous ei ollut menossa sillä heistä lähti valtava ääni ja muutamat siipien heilutushetketkin tuli nähtyä. Osa linnuista lähti joukosta vähän kauemmaksi, mutta isoin joukko jäi sinne uiskentelemaan.  Soitin kotiin, että minulla menee vielä hetki ja päätin ajaa toisella puolelle jokea näkyisikö siellä joutsenet paremmin. Silta oli ehkä kilometrin päässä pysähdyspaikastani, joten tämä ei olisi pitkä lenkki. Näin jo silmissäni, että pääsen hiipimään joutsenten lähelle ja kuvaamaan näitä uljaita lintuja keltaisten puiden loistaessa takana. Ja kas, tässä tulos. Lähemmäksi en päässyt. :)



Tämä kuvausreissu vaihtui siis ruskakuvien napsimiseen. Parempi onni ensi kerralla. Onneksi joutsenet eivät ole ihan heti lähdössä muuttomatkalle, minulla on vielä pienen pieni mahdollisuus.

Näistä ruskakuvista näette säätilan, joka on vallinnut täällä jo pidempään. Olen puhunutkin siitä, että täällä satoi ehkä viikon verran putkeen joka päivä. Ei välttämättä koko päivää, mutta joka ikinen päivä. Sen jälkeen säätila on vaihtunut tähän -- harmaaseen pilvimassaan, joka on masentavinta kuvissa ikinä. Onneksi tosiaan puissa on väriä, kun taustalla ei ole kehumista. Säätiedotuksissa luvataan auringon pilkahdusta aina huomiselle, mutta sitten ennuste muuttuu ja kas, pilvistähän se sitten onkin! Nyt kaksi ennustetta sanoo, että huomenna paistaa aurinko, peukut pystyyn, että me vihdoin nähtäisiin valo!




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Övertorneån maauimala ja uimaranta

Pääsiäisreissu Luulajaan

Tornionjoki- Suomen toiseksi pisin joki